הכרובים – הקרובים …

Image may contain: 2 people
16.8.15 שמן (245X 245 ס"מ)

בהר סיני, עם מתן התורה למשה, ה' מצווה עליו לבנות את הארון, להכניס בו את הלוחות ולבנות את המשכן לצורך השכנת הארון. ועוד הוסיף: "ועשית שניים כרובים זהב מקשה תעשה אותם, משני קצות הקטורת. ועשה כרוב אחד מקצה מזה וכרוב אחד מקצה מזה,מן הכפורת תעשו את הכרובים על שני קצותיו… ופניהם איש אל אחיו, אל הכפורת יהיו פני הכרובים. ונתת את הכרובים על הארון מלמעלה ואל הארון תתן את העדות אשר אתן לך" שמות כה, יח' יא'.

הכרובים למה?

הכרובים הם בעצם פסלים, והם יהיו מונחים על ארון העדות. בתוך הארון מצויים הלוחות, הדבר הראשון הוא "אנוכי אדוני אלוהיך" והדיבר השני הוא "לא תעשה לך פסל! הכיצד ה' מצווה דבר והיפוכו?" הכרובים היוו חידה גדולה שנמנעו מלגעת בה. המונח כרוב או כרובים מופיע 74 פעמים בספרים שונים אשר בתנ"ך. לראשונה הוא מופיע בבראשית, בגן עדן כאשר ה' גירש את אדם וחווה ושם את הכרובים לשמור שלא יכנסו בחזרה. מ.ד. קסוטו מפרש שהאות ה' הידיעה במילה- הכרובים, מעיד על כך שהמושג כרוב היה לו כבר משמעות במסורת האלילית הקדומה. הוא מתואר כגוף של אריה, כנפיים של עוף וראש של אדם. יחזקאל קאופמן סבור ומביא את דעתם של חוקרי המקרא שסברו כי לכרובים יש השפעה של התרבות האלילית הקדומה. בתנ"ך הם מופיעים בתפקיד של מלאכים המשרתים את האל בצורות שונות. הרמב"ם בספרו (מורה נבוכים) מסביר שלשם המאבק הגדול בתרבות האלילית השורשית, היה צורך להשתמש, במידה מסוימת, בסמליות האלילית כאמצעי זמני במאבק. נראה לי  שלכרובים יש טעם ומשקל רב לא רק במשמעות הסמלית האמורה אלה גם ברמז נסתר ורב משמעות. הפירוש הסמלי של הפסלים הכרובים הוא שהם מייצגים את הבריאה כפי שאנו יודעים מתוך המקרא: הכנפיים מסמלים את הבריאה של העופות הגוף של האריה מסמל את הבריאה של החיות והראש את הבריאה של האדם.  שני הפסלים מייצגים את הזוגיות של המינים בטבע. אין בריאה בטבע ללא הזוגיות של המינים. אומנם, יש הבדל ביולוגי תפקודי שונה לשני המינים אך אין קיום של אחד ללא השני. ואך ורק בצירופם יחד הם באים לכלל שלמות וליכולת של בריאה. מין הסתם מתחייב כאן הכלל "ואהבת את רעייתך כמוך "ואשר הוא מקדים את הכלל "ואהבת לרעך כמוך".

השלמות הרגשית שבאהבה כבר נפגעה בגן עדן על ידי התערבות של הגורם השלישי- הנחש. ולכן בא הגירוש מגן עדן. מחוץ לגן עדן המתח של הקיום ומלחמת ההישרדות גרמו לכך שצד אחד בזוגיות, הזכר, ובהשפעת היצרים הפרימיטיביים, הוא ניצל את היכולות הפיזיות שלו ודיכא את הצד השני בזוגיות- הצד הנשי. למעשה ההתפתחות הזאת היא ביטוי יצרי ראשוני התואם את חוקי האבולוציה. יש לזכור שראשית  הפגיעה והניצול של בני האדם ובייחוד של המין הנשי נובעת ממניעים יצריים פרימיטיביים ולא מהתובנות שהאדם הנבון אמור לרכוש בדרך התפתחותו הטבעית והרוחנית. קבלת התורה בהר סיני משמעותה שעם ישראל עלה לדרגה התפתחותית תבונית הרבה יותר גבוהה ממה שהוא היה לפני כן .אמנם, על פי התורה יש מצוות שבהן ניתן ביטוי של שליטה וניצול של המין הנשי ולא כפי שהאל כיוון לזה בגן העדן. למרות זאת, יחד עם קבלת התורה ה' מצווה ליצור את פסלי הכרובים  אשר דומים אחד לשני בגודל, במעמד, ובשוויון מלא ולהעמידם על ארון הלוחות לפניו בקודש הקודשים. הכרובים הם למעשה רמז ברור, לעתיד, לבני ישראל שכדי להיות ראויים למלא את שליחותם הגדול בעולם של "אתה בחרתנו" הם חייבים עוד לעלות לתובנה יותר גבוהה, עליהם ליצור ולנהוג בשוויון מלא  בין שני המינים כפי שה' רוצה לראותם בקודש הקודשים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s