הרמב"ם

הרמב"ם- רבי משה בין מימון (1138-1204)

 הרמב"ם היא הדמות הדתית הרוחנית הגדולה ביותר אחרי משה רבינו ולא לחינם, הוא נודע כ"ממשה עד משה לא קם כמשה". הוא נולד בעיר קורדובה, בספרד תחת שלטון האיסלם ובסוף התקופה של "תור הזהב" של היהודים בספרד. באמצע המאה ה-12 השתלטה כת ברברית מוסלמית קיצונית על האיסלם בכל האזור, היהודים נאלצו לברוח או להמיר את דתם. משפחת הרמב"ם ברחה למגרב בצפון אפריקה ובהמשך למצרים. הרמב"ם הצעיר חש תחושה קשה מהפיזור והנרדפות של היהודים, הוא שאל את עצמו כיצד היהודים יכולים ללמוד ולדעת את אשר במקורות בתנאים של פיזור ובקושי של השגת הספרים והמקורות השונים כפי שהוא למד וספג. לאחר מכן, הרמב"ם הגיע לכלל הבנה שיש צורך לרכז את המקורות השונים ושיש לאל ידו למלא, נתנה לו הרגשה של שליחות. הרמב"ם בגיל 23 ובתנאים של נרדפות היה אז עם שליטה מלאה בכל מקורות ההלכה של הרוח היהודית. וכן הייתה לו ידיעה רחבה בפילוסופיה של אריסטו ואפלטון וכן גם ידיעות ברפואה ובאסטרונומיה. עם כל הידע העצום הזה, הוא החל במשך שבע שנים לחבר את ספר פירוש המשנה וספר המצוות, כספרי בסיס. אחריהם הוא שקד במשך 10 שנים על הספר הגדול משנה תורה הכולל 14 ספרים ונקרא 'היד החזקה'. הוא ערך את המשנה- תורה לפי נושאים הוא פירש בעברית ובדקדקנות את כל ההלכות מזמנם של הילל ושמאי, התנאים הראשונים ועד יהודה הנשיא ועד הגאונים. הרמב"ם נתמך על ידי אחיו הצעיר דוד אשר עסק במסחר, ואולם, אחרי שקרה אסון לדוד הוא התחיל לעסוק לפרנסתו ברפואה והתפרסם בזה במצרים ונדרש בהמשך לטפל בשליט המצרי ובקרובים לו.

הרמב"ם הספיק לחבר ספר חשוב נוסף, 'מורה נבוכים', ספר פילוסופי שאמור להאיר את דרכם של משכילים המנסים לראות במשקפיים משכילות את תובנות האמונה של התורה. כיוון שהרמב"ם ידע שהתובנות השכליות המובנות לו אינן מתאימות לזמנן והן עשויות לזרוע בלבול גדול. לכן, הוא משביע את הקורא לא ללמד ולא להפיץ את אשר בו, אלא שיישאר לעתיד לבוא. הרמב"ם ביקש להנציח את הרעיון המובא בספר "מורה נבוכים" שיישאר לאחר לכתו מן החיים.  

הרמב"ם היה מותש מן העיסוק ברפואה ומכל דורשי הטיפול שצבאו על דלתו ושלא היה יכול לסרב להם. בטרם הלך לעולמו הוא ביקש שיקברו אותו בטבריה קרוב לכל אותם החכמים אשר אהב.

הציור מראה שלבים במעלות הרוח היהודית:

שלב 1- מאברהם ואל עליון

שלב 2- סיני, הלוחות, התורה והתושב"ע

שלב 3- הנביאים בזמן מלכות ישראל

שלב 4- ההתכנסויות, כנסת גדולה, ישיבות ובתי כנסת.

שלב 5- הרמב"ם עצמו כפרשן ענק ופילוסוף גדול ,הוא קורא בספרו 'מורה נבוכים' לעלות בעתיד לשלב האמונה ותפיסת השכל המלא.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s