נפתלי בנט – איילת שקד

לתשומת ליבכם – חשוב מאוד!

שלוב הכוחות שלכם כאקט פוליטי מבריק בכדי להגיע להישגים במפלגה שהיא באופייה דתית זה אכן עלה על הציפיות. לא חלף הרבה זמן וגיליתם שהמהות של השילוב שלכם אינו מתיישב עם הערכים  הדתיים של ראשי המפלגה הדתית ולכן סברתם שכדאי להתנתק וללכת לבד במפלגה נפרדת. זה היה מעשה נמהר, לא רק מצידכם, אלא מצד כל אלה שהשפיעו וגרמו לניתוק. הניתוק פגע בכולכם קשה והוא לא תוקן גם כאשר נאלצתם לחזור ולהתחבר מחדש.                                                                 

רעיון החיבור שלכם הפוליטי הוא רעיון גאוני, נדמה לי הרבה יותר ממה שאתם חשבתם, כי הוא מציב את המפלגה על נקודת האמצע של כל המפלגות והדעות. המפלגה שלכם חייבת להיות דתית, זאת מכיוון ששום מגזר מעצם טבעו אינו מוכן וגם אינו יכול להתחלק עם מגזר אחר או דעות של מגזר אחר והשונה ממנו במהותו. זה יכול לקרות רק במפלגה בעלת זיקה דתית רחוקה מהחרדיות ושיש בה מנהיג או הנהגה, במקרה כמו שלכם, שהיא נועזת ונוטלת יזמה. זה בדיוק מה שקרה. אתם מפלגה בנקודת האמצע ויש לה משמעות עצומה. היא משדרת שוויון חברתי בין דעות שונות, "איש באמונתו יחיה". היא משדרת  הבנה והערכה של האדם מעבר לדעותיו הדתיות או החילוניות .   "כמוך !!!" הוא הפרוש המחייב על  "ואהבת…". ואין להתעלם מכך שזה הוא הכלל הגדול של התורה. למפלגה כזאת אין אדם בעל כל דעה חיובית שאינו יכול להימצא בה. לכן זו מפלגה שהיא באופייה המשולב גם דתית וגם חילונית ואשר מקדשת את הערך הדתי הגדול של  "ואהבת….".                                                                                                                          

השלוב הרעיוני המפלגתי והפוליטי, יהיה לו משקל וחשיבות הרבה יותר גדולים אם תחליטו ליישם אותו במרחב הלאומי היהודי. משום שיש בו ממד של מעין חזון נבואי שאם יתחיל להתפשט ולהתגשם העם היהודי ימצא בדרגת תרבות הרבה יותר גבוהה. זו משימה כמעט בלתי אפשרית. גם לא נראה שיש איזו שהיא דמות בעם שתעיז ותהייה מסוגלת לבצע את החזון הטמון ברעיון שלכם. רק אתם כהרכב ובכם כצוות אידיאלי ועם כוח מפלגתי תומך קיים הסיכוי. היסוד הרעיוני ועצם השילוב הקשור לזה יש להם משמעות חשובה, של אורח מחשבה חברתי ערכי שווה בין אדם לאדם  ובין איש  לאישה. לא קל לקבל ולחתום על מימושו של החזון הזה לא מבחינה דתית ולא מבחינה תרבותית. אך אם הוא ניסה כקוד של היהדות המתחדשת הוא יראה כמשב רוח רענן  בתרבות  הרוחנית היהודית. יש להניח שהוא יתחיל להיות מאומץ בין אנשי ההשכלה הדתית והלא דתית.                                                                                                                                                                                                     

באשר ליישום הרעיון והחזון שהעלתם,  הוא, מן ההכרח, צריך גוף רוחני חזק או מרכז סמכותי רוחני גדול ומשפיע  אין מוסד כזה בעם היהודי, שהוא מוכה בחולי הפרוד, שכל כך הוא זקוק לו. עליכם להתחיל לזרוע ולהשקות בכדי להנביט את הגרעין הראשון שכל תפקידו הוא לדון ביחד בנושא במטרה של עשייה לגדול ולצרף עוד ועוד נציגים מכל זרמי המחשבה בעולם היהודי כך שתיווצר ותתגבש כמוסד, כמו כנסת רוחנית גדולה של העם היהודי אשר תשקוד על  איחודו וחיזוקו הרוחנית של העם. אם תצליחו להנביט את הכנסת הזאת אין שליחות גדולה ממנה.                                                                                                                                       

לפניכם ארבעת העקרונות שהם לדעתי היסוד והבסיס של הזהות היהודית. הם תואמים את מהות הרעיון שלכם.                                                                                                                              

1. עיקרון ראשון הוא האלוהים וכל מה שהמושג הגדול והנשגב הזה כולל. המושג של האלוהים נולד לראשונה במוח האנושי באותו הזמן שהעם היהודי נולד ובאותו הזמן שהתורה נתנה. כך שאי  אפשר לנתק בין הנתונים האלה.                 

2.  העיקרון השני הוא האדם. "נזר הבריאה". כל אדם נברא  "בצלמו"  של אלוהים, כלומר ביכולת של מחשבה של יצירה ובריאה. כלומר שכל אדם! הוא יצירה שווה ומעורכת של אלוהים.                                                            

3.  העיקרון  השלישי  הוא משתמע מעצם העיקרון  השני והוא גם ההשלכה שלו. "ואהבת לרעך כמוך". ליהודי הדתי יש להוסיף גם את  "ואהבת את אדוני אלוהיך"                                                             

4.  העיקרון הרביעי הוא גם משתמע מן העיקרון השני והשלישי, כלומר -"חופש  הבחירה".  במילים של רבי עקיבא "הכל צפוי והרשות נתונה". הרמב"ם בהלכות תשובה "הבחירה החופשית היא עיקר גדול ועמוד בתורה והמצוות". בספר דברים פרק ל'  "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע… ובחרת בחיים".                                                                                                                

הנני מביא לפניכם לדוגמה שלוש דמויות גדולות ידועות שעסקו בארגון והקימו תנועות :                     

1.  אברהם גייגר ( 1810 – 1874) מיסד התנועה המתקדמת – הרפורמית.                                             

2.  בנימין  זאב הרצל  ( 1860 – 1904) מיסד התנועה הציונית המעשית                                                                  

3.  יוסף טרומפלדור    ( 1880 – 1920 )  הקים ב-1911 את תנועת החלוץ ברוסיה אשר השפיעה על הקמת הקיבוצים הגדולים בארץ.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s