הסמל של העם היהודי (הצעה)

פתיחה- אישית. מזה הרבה שנים שאלתי את עצמי, מהו הדבק המלכד את העם היהודי המפוזר? התשובה המקובלת שהייתה ניתנת, באי נחת, הייתה-התורה. מדוע היא הייתה ניתנת באי נחת, משום ההבדל הדתי והתרבותי של המגזרים השונים, וכן גם המוצא התרבותי של העדות השונות. אי הנחת היה כמובן מנת חלקם של אותם הציבוריים אשר חשבו שהם יותר יהודים מהאחרים. והם התנחמו בזה וחשבו מתוך תקווה, שיבוא היום וכולם יחזרו "בתשובה מלאה" כלומר הם יהיו כמותם. יש להניח שזו היא הסיבה שאף מגזר דתי לא יכול היה לתת גושפנקא לעצם מציאותו וקיומו התרבותי הרוחני של מגזר אחר. הנשאלים נאלצו לזרוק בתשובתם "המוצא היהודי".

העיסוק שלי ב-ארבעים השנים האחרונות הוא במטרה לתת ביטוי יצירתי אומנותי לאירועים ולדמויות החשובות בהיסטוריה של עם ישראל. העיסוק הזה גרר אותי לשקוע  עמוק בלימוד הנושא, וכן גם כל הרקע שלו בטרם התחלתי להביע אותו בעבודת היצירה. מכל הפעילות הזאת היה זה אך טבעי שביקשתי לחשוב גם על הצופן המקשר והטבוע, באופן מיוחד, בנפשו של העם היהודי. הגעתי להבחין ולייחד את המרכיבים של הצופן וכן גם לבטא על פיהם את הסמל. לשם כך גם אבצע ציור מיוחד שיוצג כאן בזמן הקרוב.

הסמל

במהלך ההיסטוריה של עם ישראל, במשך כ-4000 שנה, הזהות של העם היהודי הוגדרה בהתייחסות למושג אחד ובהתאם לרוח הזמן. בתחילה היה זה המושג  אל -עליון בתקופת האבות, בהמשך היו עשרת הדיברות ותורת משה. בתקופת רבי עקיבא נאמר "ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול שבתורה". בעבר  הלא רחוק  ההשקפה הרוחנית של העם הייתה הרבה יותר דתית ומונוליתית , עם ניואנסים קטנים, ולכן הזהות הייתה קלה ומובנת. בעידן שלנו המודרני, ההשקפה הרוחנית של העם היא המורכבת ביותר. ההשקפה הרוחנית, של הציבוריים השונים והמגוונים משלל תרבויות, משתרעת על כל רמת הסקאלה מן התפישה האמונית הדתית הקיצונית בחומרתה ועד התפישה האתיאיסטית של הלא מאמינים. מה הוא המכנה המשותף היכול לחבר את כולם לשייכות אחת, להתייחסות של קרבה משפחתית אחת, לכבוד הדדי, ושכל אחד יוכל להתגדר בו ברגשי גאווה?

הצופן של המכנה המשותף מצוי בנוסחה המורכבת מארבע מרכיבים שיש בהן תוכן רלוונטי ואתני הטבוע בדנ"א של המהות היהודית  של העם.

                        אלוהים- בצלמו- ואהבת…- חופש הבחירה

הסמל הוא משולש בעל ארבע קודקודים, שלושה בחוץ ואחד במרכז, הנמצאים בתוך מעגל.

הקודקוד העליון הוא אלוהים, הקודקוד שבתוך המשולש הוא בצלמו, הקודקוד מימין הוא ואהבת…, והקודקוד משמאל הוא חופש הבחירה.

המעגל מציין את העם שהקו החיצוני שלו מצביע על החלק הדתי המחמיר וכל מה שבתוך המעגל הוא כולל את כל דעותיו של העם.

WhatsApp Image 2018-10-27 at 18.46.21
סמל המהות והמכנה המשותף של כל העם היהודי בעולם

הסנ

הסבר המושגים של הסמל

האלוהים

מושג האלוהים ומקור העם היהודי צמחו במודעות הלאומית באותו הזמן באותו הרגע. המושג אל -עליון הכן הופיע לפני כן בהתגלות של אברהם. והוא קיבל לראשונה את השם "אלוהים" בתורתו של משה על הר סיני וכן גם את כל המשמעות הנשגבה שבו ואשר היא מובעת בתורת משה וישראל. כל המושג העצום של אלוהים, צמח ועלה בתודעה האנושית ביחד עם התודעה  של הולדת התרבות של העם היהודי. לא יכול להיות עם יהודי ולא תרבות ודת יהודית בלי הקשר של אלוהים בהתהוותם  ולכן ההקשר הזה יש לו כנראה משמעות בממד קוסמי.

בצלמו

התורה של עם ישראל מדגישה עוד בבראשית "שהאלוהים ברא את האדם בצלמו, זכר ונקבה ברא אותם" הכוונה היא שהאלוהים הקנה לאדם כושר מחשבה ותכונות של יצירה ובריאה. פירושו של דבר הוא שהאדם נחשב כנזר הבריאה. ומכאן משתמע שהפוגע באדם הוא למעשה פוגע ביצירתו של הבורא, וכמובן הוא חוטא גדול. במובן מסוים  הדבר הזה מעיד על הצורך בהתפתחות התובנה ושפור היחסים שצריכים להיות בין בני האדם.

ואהבת…

התורה מציינת "ואהבת לרעך כמוך". אומנם המושג "ואהבת…" יש לו גם משמעות דתית של "ואהבת את ה' אלוהיך" ואולם אנו כאן דנים ביחסים בין בני האדם. הציון "כלל גדול שבתורה" אומר שבמושג ואהבת… ההדגשה היא שהמושג הזה עומד כנגד כל מחשבה ונטייה שלילית. היא גם מעידה על הצורך בשלום בין בני אדם וכן היא משליכה את המובן גם על שלום עולמי. בעצם גם הלל הזקן וגם רבי עקיבא התייחסו למושג הזה כמצווה ראשונה במעלה.

חופש הבחירה

בתורה אנו מוצאים שמרגע שאדם נולד בגן עדן, האלוהים נתן לו את תכונת חופש הבחירה. אומנם סופר שם שהאדם יכול לאכול מכל העצים שבגן, וחוץ מעצים מסוימים. אבל האדם הסקרן ואשתו חווה  בחרו להמרות את צו האלוהים ולאכול גם מפרי העץ האסור. לכן הם נענשו וגורשו מגן עדן. למעשה חופש הבחירה ניתן לכל אדם ביכולת לבחור בין טוב לרע, או בין טוב לטוב אחר. המאבק הפנימי והתמידי של האדם  בהתמודדות עם היצר, הוא בעצם מהווה גורם בהתפתחות המחשבה והמוסר. ובאשר ליכולת ההבחנה והבחירה בין דבר לדבר, בין מחשבה למחשבה, בין רמת אמונה דתית אחת לרמה אחרת, יש ביכולת הזו מעצם התכונה שהאלוהים נתן לכל אדם, ובזכות מלאה, מכוח אותם התכונות של "בצלמו". הכן גם למושג "חפש הבחירה" רבי עקיבא נתן לזה חשיבות גדולה והוא עוד הוסיף -הכל צפוי והרשות נתונה.

WhatsApp Image 2018-10-27 at 18.46.20 (1)
ציור סמל המהות והמכנה המשותף של כל היהודים בעולם

לכבוד 70 שנה למדינת ישראל!!

מאת אברהם נחם

מודעות פרסומת

2 תגובות בנושא ״הסמל של העם היהודי (הצעה)"

  1. אברהם היקר
    מלא הערכה להיקף העשיה ועומק המחשבה שלך – אינך חדל מלהפתיע, ליצור ולהעלות רעיונות מקוריים.
    שמח להיות חלק ממשפחתך המורחבת – משפחת נוחם.
    שלך,
    עזר

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s