ישעיהו הנביא Isaiah the prophet

ישעיהו נולד בימי המלך עוזיהו כ-800 שנה לפני הספירה. עוזיהו המלך נחשב כמלך הטוב ביותר והמצליח ביותר בממלכת יהודה אחרי שלמה המלך. אולם, לקראת סוף שלטונו התפתחה והתרחשה התדרדרות מוסרית גדולה. ההצלחה הגדולה שהייתה יצרה הרגשה של בטחון יתר ועלייה גדולה בנגע השחיתות של כל המעמד הגבוה ויחד עם זאת, הניצול של המעמדות הנמוכים. התרבות האלילית החלה להתפשט בקרב העם. ישעיהו הנביא החל אז להילחם, בכל כוח התוכחה שלו, כנגד התופעות הרעות האלה. מנגד ממלכת ישראל שהייתה גם היא ברמה טובה של הצלחה בימי ירובעם בן יואש החלה גם היא להידרדר אל פי התהום. המרידות הפנימיות החוזרות ונשנות בשלטון הניעו את מלך אשור להתערב וגרמו לבסוף לחורבנה והגלייתה של ממלכת שומרון.

לעניות דעתי יש לראות את ישעיהו הנביא כנביא החשוב והגדול בין הנביאים אחרי משה רבינו וזאת משום שלוש סיבות:

א) ישעיהו היה שייך למעמד האצולה. הוא והמלך עוזיהו נחשבו כבני דודים. בהיותו שייך למעמד הגבוה מן הסתם היה לו ידע רחב  בהליכים ובקורות של התקופה.  הוא היה מוכיח ומנבא בתקופתם של ארבעה מלכים (עוזיהו, יותם, אחז וחזקיהו)                         

ב)  ישעיהו היה בעל השכלה רחבה והיה גם מורה גדול, הדבר ניכר בסגנון וברמת הביטויים הנבואיים. היה לו, יש להניח,  בית מדרש ותלמידים והשפעתו הייתה גם על נביאים אחרים. הספר ישעיהו נחשב כספר יחוס אשר הכתוב בו מתייחס לא רק אל ישעיהו אחד אלא גם אל עוד נביא אחד או יותר אשר הסתפחו תחת אותה אסופה ותחת אותו שם.    ג)  ישעיהו הנביא מתנשא מעל לתחום הלאומי ויש לו משמעות והיביטים כלל עולמיים ולכן ישעיהו נחשב כנביא אוניברסאלי ודבריו מצוטטים על קיר האומות המאוחדות.

Isaiah was born in the days of King Uzziah some 800 years BC. King Uzziah is considered the best and most successful king in the kingdom of Judah after King Solomon. Towards the end of his reign, however, a great moral decline ensued. The great success that was still running on had created a sense of overconfidence and a great increase in the scourge of corruption of the entire upper class and at the same time the exploitation of the lower classes. The pagan culture began to spread among the people.

Isaiah the prophet then began to fight with all his might and reproach against all these bad phenomena. On the other hand the Kingdom of Israel in Samaria, which was of a good degree of success in the days of king Jeroboam Ben Joash, it also began to decline, even more, to the abyss. The successive rebellions trying to reach power prompted the king of Assyria to intervene, causing at the end to the destruction and exile of the kingdom of Samaria.

In my humble opinion, Isaiah the prophet should be regarded as the most important and great prophet among the prophets after Moses, for three reasons:

A) Isaiah belonged to the nobility. He and the King Uzziah were considered cousins. Being in the upper class, he had apparently extensive education and knowledge of the proceedings and histories of the time. He was proving and prophesying during the reign of four kings (Uzziah, Jotham, Ahaz, and Hezekiah).

B) Isaiah had a wide education and was also a great teacher; this was evident in the style and level of prophetic expression. He had, most probably, disciples and his influence was on other prophets as well. The book of Isaiah is considered as a book of reference which the scripture refers not only to Isaiah himself but also to one or more prophets who were annexed to the book.

C) The great vision of Isaiah the Prophet is rising up and above the national realm and has significance and global views.  Therefore Isaiah is considered a universal prophet and his words are quoted on the wall of the United Nations.

היהירות, ההוללות ובמות הזבחים

"יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן, וַתֵּלַכְנָה נטוות (נְטוּיוֹת) גָּרוֹן, וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם; הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה, וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה" (ישעיהו ג 16).

"הוֹי, גִּבּוֹרִים לִשְׁתּוֹת יָיִן; וְאַנְשֵׁי-חַיִל, לִמְסֹךְ שֵׁכָר. מַצְדִּיקֵי רָשָׁע, עֵקֶב שֹׁחַד; וְצִדְקַת צַדִּיקִים, יָסִירוּ מִמֶּנּוּ" (ישעיהו ה 22-23).

"רַק הַבָּמוֹת, לֹא-סָרוּ: עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים, בַּבָּמוֹת" (מלכים ב ט"ו 15).

The arrogance, the debauchery and the stages for sacrifice

"The Lord says,: “The women of Zion are haughty, walking along with outstretched necks, flirting with their eyes, strutting along with swaying hips, with ornaments jingling on their ankles." (Isaiah 3, 16)

 22  "Woe to those who are heroes at drinking wine and champions at mixing drinks, 23 who acquit the guilty for a bribe, but deny justice to the innocent."(Isaiah 5, 22-23)

"The other events of Shallum’s reign, and the conspiracy he led, are written in the book of the annals of the kings of Israel." (Kings 15, 15).

החטאים והעונש

בציור למטה,תופעת האלילות הנפוצה וההוללות של החברה הגבוהה. למעלה, עוצמתו של הבורא מצד אחד, ומצד שני המנוף בו הוא מביא את  האויב המעניש.

יב מִי-מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם, וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן, וְכָל בַּשָּׁלִשׁ, עֲפַר הָאָרֶץ; וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים, וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם.  יג מִי-תִכֵּן אֶת-רוּחַ, יְהוָה; וְאִישׁ, עֲצָתוֹ יוֹדִיעֶנּוּ." (ישעיהו מ 12-13).

 "הוֹי מַשְׁכִּימֵי בַבֹּקֶר, שֵׁכָר יִרְדֹּפוּ; מְאַחֲרֵי בַנֶּשֶׁף, יַיִן יַדְלִיקֵם.  יב וְהָיָה כִנּוֹר וָנֶבֶל, תֹּף וְחָלִיל וָיַיִן–מִשְׁתֵּיהֶם; וְאֵת פֹּעַל יְהוָה לֹא יַבִּיטוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדָיו לֹא רָאוּ.  יג לָכֵן גָּלָה עַמִּי, מִבְּלִי-דָעַת; וּכְבוֹדוֹ מְתֵי רָעָב, וַהֲמוֹנוֹ צִחֵה צָמָא.  יד לָכֵן, הִרְחִיבָה שְּׁאוֹל נַפְשָׁהּ, וּפָעֲרָה פִיהָ, לִבְלִי-חֹק; וְיָרַד הֲדָרָהּ וַהֲמוֹנָהּ וּשְׁאוֹנָהּ, וְעָלֵז בָּהּ.  טו וַיִּשַּׁח אָדָם, וַיִּשְׁפַּל-אִישׁ; וְעֵינֵי גְבֹהִים, תִּשְׁפַּלְנָה". (ישעיהו ה 13-15).

כו וְנָשָׂא-נֵס לַגּוֹיִם מֵרָחוֹק, וְשָׁרַק לוֹ מִקְצֵה הָאָרֶץ; וְהִנֵּה מְהֵרָה, קַל יָבוֹא.  כז אֵין-עָיֵף וְאֵין-כּוֹשֵׁל בּוֹ, לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן; וְלֹא נִפְתַּח אֵזוֹר חֲלָצָיו, וְלֹא נִתַּק שְׂרוֹךְ נְעָלָיו.  כח אֲשֶׁר חִצָּיו שְׁנוּנִים, וְכָל-קַשְּׁתֹתָיו דְּרֻכוֹת; פַּרְסוֹת סוּסָיו כַּצַּר נֶחְשָׁבוּ, וְגַלְגִּלָּיו כַּסּוּפָה.  כט שְׁאָגָה לוֹ, כַּלָּבִיא; ושאג (יִשְׁאַג) כַּכְּפִירִים וְיִנְהֹם וְיֹאחֵז טֶרֶף, וְיַפְלִיט וְאֵין מַצִּיל.  ל וְיִנְהֹם עָלָיו בַּיּוֹם הַהוּא, כְּנַהֲמַת-יָם; וְנִבַּט לָאָרֶץ, וְהִנֵּה-חֹשֶׁךְ, צַר וָאוֹר, חָשַׁךְ בַּעֲרִיפֶיהָ." (ישעיהו ה' 24-30)

Sins and punishment

The painting below is the spreading idolatry phenomena and the upper class debauchery. Above, at one side, the power of God and at the other, the lever that carry and brings the enemy to punish.

"Who has measured the waters in the hollow of his hand, or with the breadth of his hand marked off the heavens? Who has held the dust of the earth in a basket, or weighed the mountains on the scales and the hills in a balance? 13 Who can fathom the Spirit of the Lord, or instruct the Lord as his counselor?" (Isaiah from 40, 12-13).

"13 Therefore my people will go into exile for lack of understanding those of high rank will die of hunger and the common people will be parched with thirst. 14 Therefore Death expands its jaws opening wide its mouth; into it will descend their nobles and masses with all their brawlers and revelers.15 So people will be brought low and everyone humbled, the eyes of the arrogant humbled." (Isaiah 5, 13-15).

"24 Therefore, as tongues of fire lick up straw and as dry grass sinks down in the flames, so their roots will decay and their flowers blow away like dust; for they have rejected the law of the Lord Almighty and spurned the word of the Holy One of Israel. 25 Therefore the Lord’s anger burns against his people; his hand is raised and he strikes them down. The mountains shake, and the dead bodies are like refuse in the streets. Yet for all this, his anger is not turned away, his hand is still upraised. 26 He lifts up a banner for the distant nations, he whistles for those at the ends of the earth. Here they come, swiftly and speedily! 27 Not one of them grows tired or stumbles, not one slumbers or sleeps; not a belt is loosened at the waist, not a sandal strap is broken. 28 Their arrows are sharp, all their bows are strung; their horses’ hooves seem like flint, their chariot wheels like a whirlwind. 29 Their roar is like that of the lion, they roar like young lions; they growl as they seize their prey and carry it off with no one to rescue. 30 In that day they will roar over it like the roaring of the sea. And if one looks at the land, there is only darkness and distress; even the sun will be darkened by clouds." (Isaiah 5: 24-30).

הבאת קורבנות כשוחד לניקוי פשעים

הבאת הקורבנות לכוהנים כמתואר בציור מימין למעלה, הייתה זו הדרך הנוחה והקלה המאפשרת לעשות פשעים  וגם להתנקות מהם ולקבל כאילו את אות הכפרה על המצח. מימין למטה מצויות שלוש דמויות לדוג',מהזמן החדש  אשר קיבלו את חותם הכפרה מ"הכוהנים" בימינו ואשר שניים מהם גרמו לאסונות כבדים: אריאל שרון, שמעון פרס ואהוד אולמרט. "לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ, לֵרָאוֹת פָּנָי–מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם, רְמֹס חֲצֵרָי.לֹא תוֹסִיפוּ, הָבִיא מִנְחַת-שָׁוְא-קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא, לִי; חֹדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרֹא מִקְרָא, לֹא-אוּכַל אָוֶן וַעֲצָרָה" (ישעיהו א 11-13)

 הנביא הושע היה יותר בוטה ויותר גלוי: "חַטַּאת עַמִּי, יֹאכֵלוּ; וְאֶל-עֲוֺנָם, יִשְׂאוּ נַפְשׁוֹ" (הושע ד' 8)

Bringing victims as bribes to clean up crimes

Bringing the sacrifices to the priests as depicted in the painting at the top right, it was a convenient and easy way to make crimes and also to cleanse them and receive a sign of atonement "as though" on the forehead. At the bottom right are three figures as an example of our days who received the seal of atonement from the "priests" of today, as for that, two of them had cause  sever disasters: Ariel Sharon, Shimon Peres and Ehud Ulmart "11 “The multitude of your sacrifices— what are they to me?” says the Lord. “I have more than enough of burnt offerings, of rams and the fat of fattened animals; I have no pleasure in the blood of bulls and lambs and goats. 12 When you come to appear before me, who has asked this of you, this trampling of my courts? 13 Stop bringing meaningless offerings! Your incense is detestable to me. New Moons, Sabbaths and convocations— I cannot bear your worthless assemblies." (Isaiah 1, 11-13) The Prophet Hosea was more outspoken and more visible: "They feed on the sins of my people and relish their wickedness." (hosea 4, 8).

שתיית האותיות כתשובה וכמעשה תרבותי כנגד השתייה וההוללות

לאחר כל פורענות הייתה איזו חזרה בתשובה. "הַקְשִׁיבוּ אֵלַי עַמִּי, וּלְאוּמִּי אֵלַי הַאֲזִינוּ: כִּי תוֹרָה, מֵאִתִּי תֵצֵא, וּמִשְׁפָּטִי, לְאוֹר עַמִּים אַרְגִּיעַ. קָרוֹב צִדְקִי יָצָא יִשְׁעִי, וּזְרֹעַי עַמִּים יִשְׁפֹּטוּ; אֵלַי אִיִּים יְקַוּוּ, וְאֶל-זְרֹעִי יְיַחֵלוּן" (ישעיהו נא 4-5).

Drinking the letters as an act of repentans or being cultural against the drinking for debauchery

“Listen to me, my people; hear me, my nation: Instruction will go out from me;
 my justice will become a light to the nations. My righteousness draws near speedily, my salvation is on the way, and my arm will bring justice to the nations. The islands will look to me and wait in hope for my arm." (Isaiah 45, 4-5).

חזון אחרית הימים

ההבטים הערכיים והתרבותיים של כל האומות ברחבי העולם נקשרים בעבותות אחווה ובאמצעות כל צבעי הקשת אל ירושלים ואל בית המקדש. בית המקדש אמור להיות פתוח לכולם לכל בני העמים ואשר ממנו תצא התורה של הערכים הגדולים שהעם היהודי קיבל. "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו:  כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם" (ישעיהו ב 3-2).

Eschatology

The values ​​and cultural perspectives of all nations around the world will be associated with fraternity, and as through all the colors of the rainbow, Jerusalem will be connected. The Temple is supposed to be open to all the peoples and from which the Torah will come from the great values ​​the Jewish people received. In the last days

"The mountain of the Lord’s temple will be established as the highest of the mountains; it will be exalted above the hills, and all nations will stream to it. Many people will come and say, “Come, let us go up to the mountain of the Lord, to the temple of the God of Jacob. He will teach us his ways, so that we may walk in his paths.” The law will go out from Zion, the word of the Lord from Jerusalem."(Isaiah 2: 3-2).

אור לגויים

חזון ישעיהו משמש אור לגויים והוא גם מופיע חקוק על בניין האומות המאוחדות. "וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת-לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב, 4)

Light unto the nations

Isaiah's vision serves as a light for the Gentiles and it also appears engraved on the United Nations building. "He will judge between the nations and will settle disputes for many peoples.
They will be at their swords into plowshares and their spears into pruning hooks Nation will not take up sword against nation, nor will they train for war anymore." (Isaiah 2, 4)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s